lördag, augusti 4

Lördagsdesignern: Kurvig formgivning

Bruno Mathsson (1907-1988) föddes in i snickaryrket. Hans far Karl Mathsson var fjärde generationen som övertog yrket, och det blev därför ett naturligt val även för Bruno. Hans fascination för möjligheterna att arbeta i trä drev honom att studera materialet för att förstå dess egenskaper. När Bruno, som bodde i Småland, fick möjlighet att låna böcker för sina studier av möbler från Röhsska Konstslöjdsmuseet i Göteborg, etablerades även en kontakt med intendent Munthe.
1930 arrangerades en hantverks- och möbelutställning i Värnamo, och Karl Mathsson Möbelsnickeri ställde ut en barockstol i bränd furu av Bruno. För denna belönades han med ett resestipendium, vilket han använde för en resa till Stockholmsutställningen. Resan blev en stor upplevelse för Bruno och även början till hans nya stiltänkande.
1931, när han fick i uppdrag av Värnamo Lasarett att rita en stol till väntrummet, provade han för första gången sitt nya stiltänkande. Resultatet blev en träram med hängande sadelgjorsmatta. Stolen som fick namnet Gräshoppan av personal, ansågs fasansfullt ful och hamnade efter ett tag på vinden. Den ställdes dock tillbaka när han fick sitt genombrott.
Genom noggranna intensiva studier fortsatte Bruno att söka den perfekta formen för sittandet. En teknik för att studera sittkurvan var att sätta sig i en snödriva och sedan studera avtrycket. 1933-36 ritade han en rad stolar, alla i böjlimsteknik och sadelhjord. Intendent Gustaf Munthe erbjöd honom att ställa ut på museet och detta kom att bli hans genombrott. (-36) Man uppmärksammade utställningen och han ansågs nu som en erkänd möbeldesigner.
Redan ett år senare (-37) ställde han ut på världsutställningen i Paris. Här fick han ett Grand Prix för sin säng "Paris". Sedan gick allt i en rasande fart och han ställde ut i såväl New York som San Francisco 1939. Genom kontakter med Arkitekter i USA, kunde han även 1950 påbörja sin bana som arkitekt och uppföra sina berömda glashus. Speciellt för dessa var betongplattan med golvvärme. Tyvärr fanns ett stort motstånd mot husen när bygglov ansöktes och han tröttnade till slut. 1960 avslutades produktionen helt av glashusen.
På sextiotalet startade hans resor till Japan, där han ställde ut sina möbler, hyllades och 1976 skapade en kollektion möbler anpassade för Japan, som finns till försäljning i Japan än idag.
1978 var han tillbaka i USA och Modern Art skrev "Bruno is back".
Bruno
är och var en uppskattad och vida känd designer och arkitekt som erhöll en rad utmärkelser, bland dessa bör nämnas: Gregor Paulsson-statyetten -55, Prin Eugens guldmedajl -65, Riddare av Kungliga Vasaorden -67, medlem i The Royal Society of Art, London -78 och proffessorstitel av svenska regeringen -81.
Bruno var en samtidskonstär som aldrig slutade att utveckla möbler för funktionalism, vi 74 års ålder skapade han datorbänken med vinge. Brunos sista möbel blev fåtöljen Minister -86.

Inga kommentarer: